Forgot password?

Sukčiavimo prevencija

2022-10-17

Norime informuoti ir įspėti apie pasitaikančius sukčiavimo (angliškai – FRAUD) atvejus įvairiose veiklos srityse, ypač eksportuojant prekes. Sukčiavimo modeliai gali būti skirtingi; dažniausiai steigiamos naujos įmonės, pridengiamos pasaulyje gerai žinomos įmonės vardu. 

Mums žinomais atvejais sukčiai dažnai prisistato kaip stipri įmonė – tai gali būti šalies ar užsienio pirkėjas, turintis stiprią finansinę padėtį, o prekinių kreditų draudimo bendrovės jiems suteikia kredito limitus. 

Pasirašoma pardavimo sutartis, sukčiai gali padirbti net įmonės antspaudą, direktoriaus parašą, firminį blanką ir pan. Pirkėjui taikomos kredito sąlygos ir prekės išsiunčiamos.  Tai, kad tai sukčiavimo atvejis, paaiškėja pasibaigus kredito sąlygoms ir susisiekiant su tikru pirkėju. Su sukčiumi susisiekti anksčiau nurodytais kontaktiniais duomenimis jau nėra įmanoma.

Toliau aprašyti sukčiavimo atvejai nelaikomi draudiminiais įvykiais. Kredito limitas išduodamas tikrajai įmonei, nors jie nepateikė užsakymo ir nėra atsakingi už savo vardo ir duomenų panaudojimą. Vienintelė išeitis – kreiptis į nusikaltimo šalies policiją ir tikėtis, kad sukčiai bus atskleisti.

Būkite budrūs! Žemiau pateikiame keletą patarimų, kaip apsisaugoti nuo sukčiavimo atvejų ir išvengti nuostolių.

Populiariausi sukčiavimo tipai:

  • Tapatybės pasisavinimas 
  • Naujas labai geras pirkėjas 
  • Tikro partnerio įmonės darbuotojo suokalbis su sukčiais 

Į ką atkreipti dėmesį:

Neįprastai palankios sandorio sąlygos , sandorio dydis 

  • Pirkėjo paprastai nedomina kaina/nėra arba mažai deramasi
  • Vienkartinis mažos vertės užsakymas arba apmokėjus kelis mažos vertės užsakymus, vienkartinis daug didesnis užsakymas

Spaudimas kuo greičiau sudaryti sandorį  

  • Neįprastai trumpas laikotarpis nuo pirmojo kontakto, užsakymo iki pristatymo prašymo
  • Skubinimas, sakant, kad keisis sandorio sąlygos 

Pristatymas 

  • Siūloma atsiimti prekes patiems 
  • Nurodomas su įmone niek o bendro neturintis adresas

Neįprasti pakeitimai

  • Keičiami pristatymo adresai, kartais jau prekių gabenimo metu 
  • Keičiasi partnerio sąskaitos rekvizitai, pavyzdžiui Jums mokant avansą tiekėjui ar atsiskaitant už prekes.
  • Keičiasi Jūsų įmonės sąskaitos rekvizitai. Tokiu atveju gali būti siunčiami elektroniniai adresai net Jūsų įmonės vardu, šalia suklastoto pavadinimo panašiu į Jūsų įmonės adresą pridedant tikrus su sandoriu nesusijusius darbuotojus Jūsų darbuotojus. Pinigai gali būti pervesti ne į Jūsų, o į sukčių sąskaitą 

Neįprasta veikla 

  • Nesutampantys veiklos sektoriai pvz. vaisių ir daržovių didmenininkas, perkantis batus, kompiuterius, kosmetiką ir kitas neįprastas prekes

Kontaktiniai duomenys  

  • Registruotos buveinės adresai yra pašto dėžutės arba adresai biurų., kur yra įsikūrę dešimtys ir šimtai įmonių 
  • Kontaktiniai  susirašinėjimo duomenys …@gmail.com, …@yahoo.com, …@hotmail.com
  • Susirašinėjimo adresas labai panašus į tikros įmonės adresas ir skiriasi viena raide, sukeistos pavadinimo raidės  ar galūne (.com - .co., cm; it – lt)   

Naudokite įprastas budrumo priemones : 

  • Elektroninis paštas neturi būti vienintelė bendravimo priemonė. Paskambinkite (ne laiške nurodytais kontaktais) , susieikite per Teams  
  • Patikrinkite kontaktus per viešus registrus, patikrinkite ar su Jumsi bendraujantys asmens ten išties dirba 
  • Patikrinkite, kam priklauso  įmonės el. pašto adresas 
  • Patikrinkite, ar sutampa įmonės, pristatymo vietos ir mobiliojo telefono šalių kodai 
  • Patikrinkite informaciją apie bendraujančius asmenis per LinkedIn ar kitus informacijos šaltinius 
  • Patikrinkite kam priklauso sandėlis / gamybinės patalpos, jei nesutampa įmonės buveinės ir pristatymo adresai. 
  • Patikrinkite per Google Street View biuro ir sandėlio vietą 
  • Naudokite keturių akių principą – esant įtarimui pasitarkite tarpusavyje. Esant abejonėms susiekite  su Credeo draudimo brokeriu ar su draudiku.
  • Paprašykite bent dalį sumos sumokėti iš anksto 

Išaiškėjus sukčiavimo atvejui:

  • Skubiai dokumentuokite visą informaciją. Svarbiausia, kad nepasikartotų sukčiavimo atvejai. Išsiaiškinkite kiek įmanoma greičiau kokie yra vidinių procesų trūkumai, kaltininkų bus galima ieškoti vėliau. 
  • Informuokite Credeo brokerį ir draudiką. Jei mokėjimas atliktas neseniai, kreipkitės į savo banką. Kreipkitės į nusikaltimo šalies teisėsaugą.
  • Tačiau  lengviau apsaugoti nuo sukčių taikant budrumo priemones nei  ieškoti pagrobtų prekių ar į sukčių sąskaitas pervestų pinigų. 

Rekomendacijos parengtos pagal Credeo klientų praktikoje buvusius atvejus ir draudikų Allianz Trade, Atradius, Coface, Credendo informaciją.   

Žemiau pateikiame draudiko Coface parengtą atmintinę.

Jums bus naudinga susipažinti su konkrečiais atvejais, kuriuos šioje bendrovėje turėjo eksportuojantys klientai:

  • Nebuvo atkreiptas dėmesys į prieštaringą informaciją
  • Geros praktikos pavyzdys, kai iš anksto buvo identifikuotas sukčiavimo atvejis.

SUKČIAVIMO SIGNALAI 

Į ką atkreipti dėmesį 

PREVENCIJOS  PRIEMONĖS

Ką tikrinti 

Galimai suklastota informacija 

  • Netikras adresas, banko sąskaita, el. p. adresas, telefono numeris.
  • Neprofesionalus arba neveikiantis tinklapis.
  • Pristatymo adresas nesutampa su įmonės adresu.
  • Duomenų tikrinimui naudoti išrašą iš įmonių registro arba kreditingumo ataskaitą.
  • Patikrinti Įmonės tinklapį (kada sukurtas, ar veikia nuorodos tinklapyje).
  • Ar atitinka logotipas tinklapyje ir užsakyme.
  • Atlikti asmens paiešką internete.

Įmonės veikla

  • Neseniai atnaujinta sena neveikianti įmonė.
  • Įmonės veiklos sritis nesutampa su užsakymu.
  • Įmonės apyvartos santykis su užsakymo suma.
  • Susisiekti su įmone NE UŽSAKYME NURODYTAIS KONTAKTAIS, t.y. naudoti išrašą iš įmonių registro arba kreditingumo ataskaitą.
  • Nesiųsti prekių be avansinio apmokėjimo.

Pasikeitimai

  • Pakeičiama pristatymo vieta ar/ir pristatymo sąlygos.
  • Pakeičiama banko sąskaita.
  • Pakeičiamas įmonės pavadinimas, statusas, valdyba
  • veiklos sritis, kontaktai.
  • Informacijos tikrinimas.
  • Tikrinti pristatymo adresą ir asmenį kuriam bus pristatytos prekės.
  • Skambinti įprastam pašnekovui naudojant saugią ir įprastą kontaktinę informaciją.
  • Nepriimti banko rekvizitų pateiktų elektroniniu paštu arba telefonu.
  • Pirmenybę teikti paties banko išduotam originaliam dokumentui, kuriame nurodytas banko pavadinimas, sąskaitos turėtojo pavadinimas ir banko sąskaitos numeriai

Suklastoti dokumentai

  • Bloga dokumentų kokybė.
  • Rašybos klaidos.
  • Netaisyklinga, neprofesionali verslo kalba
  • Susisiekti su įmone NE UŽSAKYME NURODYTAIS KONTAKTAIS, t. y. naudoti išrašą iš įmonių registro arba kreditingumo ataskaitą.
  • Nesiųsti prekių be avansinio apmokėjimo

Šaltinis: Draudikas Coface